perjantai 5. lokakuuta 2012

Opintomatkalla Helsingissä

Kävimme luokan kanssa tutustumassa Helsingin humuun ja huiskeeseen. Maanantai aamuna kello herätti 3.30 hohhoijaa :) Kentällä piti olla 5.45. Lento sujui ihan mallikaasti ja olimme jopa vähän etuajassa Helsingissä. Lentoaseman R-kioskilta ostimme 3 vrk liput joilla pystyi seikkailemaan bussilla, metrolla ja ratikalla niin paljon kuin kerkesi. Menimme bussilla keskustaan ja veimme laukut rautatieasemalle säilöön. Meillä oli sovittuna 10 aikaan Terhokodille tutustuminen, mihin me tietenkin ajallaan saavuimme.
Terhokodilla meni parisen tuntia aikaa ja sieltä siirryimme bussilla/ratikalla sekä kävelemällä Superiin tutustumaan. Tällä reissulla tuli kyllä käveltyäkin niin paljon että jalat oli välillä kipeenä. Superilla pääsimme seisovasta pöydästä syömään. Tarjolla oli monenlaista pöperöä, ja syödä sai niin paljon kuin jaksoi. Me tietenkin söimme itsemme ähkyyn :) Saimme myös kaikenlaisia "lahjuksia" kuten kyniä, heijastimia, salmiakkia, purkkaa ym. Paula Soivio kertoi meille Superin toiminnasta ja saimme häneltä myös kysellä jos oli jotakin epäselvää. Superilla käynti oli sen päivän kohokohta! Sen päivän tutustumiskohteet olivatkin sitten siinä. Terhokoti oli minulle lievästi pettymys. Sitä oli niin kovasti hehkutettu että on saattohoitokotina niin kamalan hyvä paikka. Näin vierailijan silmin en huomannut että olisi poikennut muista hoitokodeista niin paljon että se näkyisi.Kiva oli käydä ihan paikanpäällä katsomassa tälläistakin yksikköä.
Seuraavaksi sitten taas matkustettiin rautatieasemalle hakemaan laukut. Sieltä matka jatkui Eerikinkadun Omppuhotelliin. Surkea paikka, ei voi muuta sanoa. Meitä oli 3 majoitettuna samaan huoneeseen. Ensimmäinen huone oli 8 kerroksessa. Lattiaan tarttui sukat kiinni ja sängyn alla pyöri jotakin pillereitä ja räkäluutuja. Wc:n käsialtaan hanasta ei tullut ollenkaan vettä vaan vain käsisuihkusta :( Opettaja soitti johonkin, ja saimme uuden huoneen 5 kerroksesta. Siellä ei sukat tarttuneet lattiaan ja vettäkin tuli hanasta.Huoneet olivat pienet, likaiset ja kuluneet eikä saanut edes ikkunaa auki että olisi voinut tuulettaa. Toinenkin porukka joutui vaihtamaan huonetta. Onneksi siellä oli huoneita mihin vaihtaa. Kyllähän tuolla just 2 yötä nukkui kun pakko oli.
Jätimme kamat hotelille ja ei ku menoksi:) Suunnistimme Kampin ostoskeskukseen joka oli aika lähellä hotellia. Siellähän oli tämmöisille pohjoisen ihmisille kovasti katseltavaa. En osannut ostaa oikein mitään. Tildalle ostin muumiväritys/tarrakirjan kirjakaupasta.Sallille ja Sylville ostin vaatetta tuliaisiksi. Menimme illalla koko luokan naiset (ope mukaan lukien) syömään yhteen ravintolaan. Tais olla Memphis tai sinnepäin se nimi. Ruoka oli ihan hyvää.Lähdimme Outin kanssa siitä hotelille pikkuhiljaa talsimaan. Nukkumaan menin noin 23 aikoihin. Aika poikki oli jo päivän matkustamisesta ja aikaisesta nousemisesta johtuen. Tiistai aamuna söimme aamupalaa huoneessa.Aamun ensimmäinen kohde oli Veripalvelu. Seikkailimme bussilla vähän väärään paikkaan ja vaihtelimme bussia ja lopuksi kävelimme loppumatkan.Meitä istutettiin auditoriassa 1,5 h ja näytettiin vaan tekstiä ja kuvia. Sen kaiken olisimme voineet lukea netistä veripalvelun sivuilta. Ei mitään esittelykierroksia talossa vaan se oli sitten siinä. Mitään muuta ei saatu kuin yksi esite käteen lähtiessä. Kiitos ja näkemiin siis! Seuraavaksi suunistimme Tehylle. Siellä oli ruokailu ensin ja sitten tietopaketti päälle. Sen jälkeen oli vapaata ilta. Kävimme kaupoilla siinä pari tuntia. Sen jälkeen suihkuun ja valmistautumaan teatteriin.Esitys oli There is not Harri. Pääosissa esim. Jussi Lampi ja Mari Perankoski. Esitys oli hyvä.
Esityksen jälkeen kävimme syömässä. Tomi soitteli että missä ootte ja tulkaa tänne baariin. Lähdimme Tarjan kanssa käymään lähellä olevassa baarissa ,missä osa luokkalaisia oli. Nukkumaan mentiin yhden jälkeen. Ke aamuna oli sovittu pihalle treffit klo 11. Lähdimme käymään Synapsiassa ennen kotiin lähtöä. Taas roudattiin laukut rautatieasemalle säilöön ennen kuin lähdimme Synapsiaan. Pojilla oli aamulla lipsahtanut puoli 5 saakka nukkumaan meno, ja olivat jokseenkin väsyneitä synapsiassa ;) Rautatieasemalle laukkujen hakuun ja bussilla lentokentälle. Liput piti itse tulostaa automaatista ,se vei aikaa kun meitä oli iso porukka. Lento sujui hyvin ja olimme Oulussa ajallaan. Tomi ja Johanna nakkasivat minut kotiin kun Arto oli vielä töissä eikä päässyt hakemaan. Semmoinen reissu se :) Ollaan taas yhtä kokemusta viisaampi.